tirsdag den 12. marts 2013

Dag 15 13. Marts 2013 Manila.

Det lader til at være et lidt helligt sted jeg er havnet, her på Pension Natividad. Overalt er der religiøse tegen og selv om der en restaurant, så må jeg til købmand efter øl. Da jeg ankom i går, sad der en kineser og gloede på sin computer og rundt omkring på bordet lå flere religiøse bøger. Her dagen efter sidder han der stadig og messer, iført store vandrestøvler. Der er mange værelser her, men ikke alle er optaget. Rundt om hjørnet ligger en turarrangør, som jeg, som det første i dag besøgte. Spurgte til en guided tur, men de var udsolgt for i morgen ;-( Gik på posthuset, for at returnere nøglerne, jeg kom til at tage med fra Tao. Kr. 5,20 kostede det at sende et brev her i Philippinerne. Tag dén -Post DK.
Malata postoffice

 På min vej tilbage til pensionen, ville jeg tage en taxa, og fandt da også en. Vi snakkede lidt om løst og fast, på turen og han foreslog at vise mig byen for 300p i timen. Billligt, når den før efterspurgte tur kostede 3500p. Vi aftalte 4 timer for en tusse (kr. 135,-) og har så kørt centrum af Manila tyndt. Da jeg ikke rigtigt havde sat mig ind i Manila´s highlights, lod jeg ham bestemme turen. Fik set Intramuros, med Fort Santiago, samt Smokie Mountain, som er en losseplads, hvor der lever tusinder af mennesker. Kom dog ikke helt ind, da Alonso frarådede det. Men fik et tydeligt indblik i den nød og fattigdom der hersker dér. Om ikke andet, er det godt for genbruget. Tror de genbruger tæt på 100% ALT kan bruges. Det bliver sirligt delt op i frakmenter. Nogle samler glas, andre plastic, og andre igen metal. Selv madrester kan genbruges. Et kilo plasticflasker giver omkring 40p og for dem kan man købet et måltid mad. Vi sluttede turen ude ved Mall of Asia. Et kæmpe indkøbscenter, ejet af en kineser (selvfølgelig. De ejer alt, hvad der er, hver at eje her i byen) Fields kunne ligge i et hjørne, så stort var det.
Smokey Mountain Elitegenbrug
 Har lavet en aftale med Alonso omkring i morgen. For 3000p vil han komme i sin taxa eller en lånt bil og så tager vi ud til Tagaytay, et sted som de lokale bruger som åndehul fra storbyens smog -Og den er Heavy.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar