fredag den 22. marts 2013

Dag 24 22. Marts 2013 Donsol Dykning.

Dagen stod i dykningens tegn. Mødte ind kl 6.30 og efter en kort briefing, gik turen til San Miguel. Første dyk var et almindeligt revdyk, hvis man da kan kalde dyknning på koraller almindeligt. Dejligt dyk, med egen dive master. Rart at være i trygge hænder. Vi så bla. en halvstor Mantarokke, som de eneste af 8 dykkere. Erfaringsmæssigt var vi meget spredt, fra flere hundrede dyk til mine 9 og til en der fik sit certificat i sidste uge, med 5 dyk. Fik lidt snotnæse under dykket, og var derfor bekymret om jeg skulle fortsætte. Det var lige det rette tidspunkt at springe fra, da vi rundede en ø, for at sætte snorklere af. Mr D, som min divemaster hed, mente nok jeg kunne fortsætte, så det gjorde jeg. Turen til Manta Bowl tog en times tid, og undervejs fik næsen og ørene det betydeligt bedre ;-) Manta Bowl er et lidt svært dyk da strømmen er stærk, enddog meget stærk. Vi blev udstyret med en "reefhook" og så var det i baljen igen. Da jeg ikke har den store erfaring med at tilte bagover, fra båden, tabte jeg selvfølgelig begger mine finner. Fik dog råbt vagt i gevær og divemasteren var straks tilbage med dem. Rart med en "kammertjener" ;-) Jeg skal da love for at reefhooken kom i brug med det samme, for hvilket "stormvejr der var down there. Briefingen lød på 5 min stop, og lidt driven med strømmen og så 5 min hængende i krogen igen. Slet ikke tosset, for så fik man undersøgt sin egen lille plet grundigt, og fiskene blev trygge og kom frem fra dere skjul. Mantaerne var imidlertid ikke hjemme, men jeg så en lille hvidtippet haj. Sjovt dyk. Det lykkedes at holde sammen på flokken, og ikke som Anders oplevede det for 3 dage siden, hvor de "glemte" en dykker i vandet og måtte sejle langt efter ham. Siste dyk gik til divemasterens "secret place" og var turens store oplevelse. På mellem 5 og 10 m flød vi stille med strømmen i det mest fantastiske koralvandskab jeg nogensinde har set. Begejstringen ville ingen ende tage, og køen var lang ved en lille hule, hvor der var fyldt med fisk. Åbenbart en sjælden fisk, for alle var ellevilde da vi igen var tilbage på båden og turen gik hjemover.
Billeder følger

Ingen kommentarer:

Send en kommentar